popup close

media

News

Directly to videos and photos

Article by Eindhoven Dagblad about TU/e innovation Space and the TU/e Contest

2019-02-12

Innovation Space op TU Eindhoven in trek

EINDHOVEN - Broedplaats Innovation Space op de TU/e kent een vliegende start. Al 23 projecten hebben onderdak gevonden in het gebouw. Zo ook de TU/e Contest.

Het gebouw aan de vijver op de TU/e campus is bedoeld als een hot- spot voor prototyping en vernieuwend onderwijs voor teams van studenten die er ontwikkelen en bouwen. Inmiddels staan er zelfs teams op de wachtlijst omdat de glazen kubus ‘vol’ zit. Met een oppervlakte van 1500 vierkante meter toch geen kleine werkvloer. Dat het zo’n vaart zou lopen, had Isabelle Reymen, Wetenschappelijk Directeur TU/e innovation Space, niet kunnen bevroeden. ,,We zijn nu teams aan het monitoren want wanneer is een start-up klaar om uit Matrix te gaan en zelfstandig door te groeien? Dat moeten we nog formaliseren. Het gaat allemaal zo snel.”

Amper vijf maanden geleden huisde Innovation Space nog in het gebouw Glaslab pal achter Matrix. Een dobbelsteen in vergelijking met het huidig onderkomen. Dat blijkt bij binnenkomst een levendige smeltkroes; studenten lopen in en uit om in een van de zalen onderwijs te volgen of elkaar in de open ruimte met werkbanken te treffen. Onderzoekers en staf vinden elkaar met koffie in de hand op de gang,  er zijn flexplekken en in aparte werkruimtes wordt gewerkt aan vernieuwende producten. Alles is gericht op interactie en kruisbestuiving dus is door de glazen wanden te zien wat er wordt gemaakt. Zo is op een bok geplaatste motor van de start-up Spike te zien. ,,Een elektrische motor die speciaal voor de Keniaanse markt wordt gemaakt. Het is een commerciële spin off van de door studenten zelfontwikkelde en gebouwde elektrische motor Storm”, vertelt Reymen met gepaste trots. ,,Alles is hier open en iedereen loopt bij elkaar binnen. Vanaf dag één bruist het.” 

Alle hotemetoten komen langs

Er zijn 23 teams die deeltijd of fulltime buitenschools bezig zijn om hier hun idee uit te ontwikkelen, of het nou om een start-up gaat of om een niet-commercieel team. De studenten krijgen hier geen studiepunten voor. Behalve gratis onderdak bieden aan, doet TU/e innovation Space meer volgens Reymen. Er is een vier stappen plan. Eerst worden teams op de TU/e en vanuit de TU/e Contest gescout, daarna geselecteerd; welk team wordt er wel of niet toegelaten. In de derde stap volgt er coaching en de laatste fase evaluatie van het project. Reymen: ,,Wij hebben hier in huis de TU-experts, de materialen, de netwerken, de kennis en de toegang tot financiering. Alle hotemetoten komen hier langs. We houden pitches en daar zijn mensen van grote bedrijven bij.“ Ter illustratie, onlangs nog kwamen 55 oud-directeuren van Philips wereldwijd over de vloer om met eigen ogen te zien wat er zoal gebeurt.

Ingenieurs van de toekomst

De hoofdtaak van TU/e innovation Space op de campus is onderwijsvernieuwing. De idee is om de ingenieurs van de toekomst hier op te leiden. Hoe? Reymen: ,,Door in interdisciplinaire teams te werken. Studenten krijgen projectonderwijs in teams, zowel op bachelor als master niveau. Door studenten van verschillende studierichtingen samen te laten werken aan uitdagingen in de praktijk, krijg je diepgang. Het is bedoeld als voorbereiding voor later. Dan werk je ook met allerlei mensen samen. Neem de Stormmotor en de ontwikkeling van de TU/e zonneauto. De ontwikkelaars daarvan geven weer opdrachten en uitdagingen aan de huidige studenten, vervolgens rekruteren zij daar weer uit en zo ontstaan er ook nieuwe teams. Dat is wel een voorwaarde: je moet als team iets terug doen voor de gemeenschap en studenten hier. De combinatie van hands-on ontwerponderwijs en ondernemen maakt ons uniek.”

TU/e Wedstrijd

Ook de jaarlijkse TU/e contest heeft onderdak gevonden bij TU/e innovation Space. De wedstrijd is een samenwerking tussen de TU/e, jongerenmarketingbureau Soapbox en toonaangevende bedrijven en organisaties uit de Brainportregio. Dit jaar viert de wedstrijd het eerste lustrum. Slimme studenten met innovatieve ideeën kunnen niet alleen een geldbedrag winnen, maar worden ook direct aan het bedrijfsleven gekoppeld. Het gaat niet om de minste partners met ASML, Thermo Fischer Scientific, Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, Tata Steel, Medtronic en zo meer. 25 projecten hebben zich inmiddels aangemeld. Lino Thewissen organiseert namens Soapbox de wedstrijd: ,,Voor bedrijven is dit ook interessant om talent in de toekomst aan zich te kunnen binden. Ze moeten wel investeren in tijd, kennis en coaching. De bedoeling is dat we ideeën trekken uit die knappe koppies. De kers op de taart is als er echt producten uit voort komen.” Nieuw dit jaar is dat deelnemers aan de TU/e wedstrijd vervolgens kans maken om mee te mogen doen aan een geheel nieuwe competitie tussen de vier Technische Universiteiten van ons land tijdens de Dutch 4TU Impact Challenge.

In totaal werden er vorig jaar tijdens de Eindhovense wedstrijd 120 projecten door zo’n 350 studenten ingediend. Project aWeare won met het beste idee: navigatie voor slechtzienden in wearables, zoals een rugzak. Team Ratio won met het beste prototype; software om ontwerpen van complexe systemen goed op elkaar af te stemmen. Team T.E.S.T. won van de studententeams met hun biosensor voor antibiotica  voor thuisgebruik door patiënten.  Alle winnaars werken nu in TU/e innovation Space.  

Source: https://www.ed.nl/eindhoven/innovation-space-op-tu-eindhoven-in-trek-br~a8098d71/